• Skip to navigation (Press Enter).
  • Skip to main content (Press Enter).
...
[X]
A – Z

Languages

  • Deutsch
  • English
University Library
Technical University Munich TUM logo
Menü
  • Home
  • Get in Contact
    • First Level Hotline
    • Contact Persons
    • Opening Hours
    • Branch Libraries
    • Accessibility
    • News
  • Searching & Finding
    • OPAC
    • Databases
    • E-Journals
    • E-Books
    • Standards
    • Theses
    • mediaTUM
    • Recommend a Purchase
    • Shelfmarks & Classification
    • Apps & Tools
      • eAccess
      • Shibboleth
      • Link Resolver SFX
      • Further Apps & Tools
  • Borrowing & Ordering
    • Library Card
    • Library Account
    • Ordering & Reserving
    • Check-out & Borrowing
    • Renewing & Returning
    • Document Delivery & Interlibrary Loan
      • Interlibrary Loan
      • dokumenTUM
      • Digitisation on Demand
      • TIB Document Delivery
      • subito
  • Studying & Researching
    • Research Data
      • TUM DataTagger
      • TUM Workbench
    • Library Tours
    • Courses & E-Learning
      • Calendar
      • Courses & Consultations
      • Powerday
      • E-Tutorials
    • Textbook Collections
    • Course Reserves
    • Study Areas & Facilities
      • Occupancy Indicator
      • Study Desks
      • Group Rooms
      • Study Carrels
      • Webinar Carrels
      • Presentation Lab
      • Computers & Internet
      • Lockers
      • Scanning
  • Publishing & Citing
    • Open Access
      • Open Access Strategy
      • Agreements with Publishers
      • Publication Fund
      • Self-Archiving
      • Predatory Journals & Conferences
    • TUM.University Press
      • Publishing Portfolio
      • Book Publishing
      • Doctoral Thesis Publishing
      • Journal Publishing
    • Publishing
      • B.A. & M.A. Theses
      • Doctoral Theses
      • Habilitation Theses
    • University Bibliography
    • Reference Management
      • Citavi
      • EndNote
      • Zotero
    • Citing
    • Bibliometrics
  • About the Library
    • Organisation
      • Organigram
      • Library Staff
    • Library Profile
      • Mission Statement
      • Quality Management
      • Cooperations & Memberships
      • Annual Reports
      • News
    • Regulations & Fees
      • Prices & Fees
      • Library Rules
      • House Rules
      • Library Regulations
      • Legal Framework
      • Acquisition Guidelines
      • Awarded Contracts
    • Staff Training
      • Library Vocational Training
    • Library Events
    • Careers
      • What we offer
      • Staff Vacancies
  • Home
  • Get in Contact
  • Searching & Finding
  • Borrowing & Ordering
  • Studying & Researching
  • Publishing & Citing
  • About the Library

University Library

First Level Hotline
Phone +49 89 189 659 220
information@ub.tum.de

Contact

TUM.University Press
tumuniversitypress@tum.de
Team
chat loading...
eAccess
OPAC
Courses
Opening Hours
Branch Libraries
Study Desk Reservation
Ask us

News

10. Jun 2025
Opening Hours at Corpus Christi
15. May 2025
Applied Data Management Seminar – Apply Now
07. May 2025 – Branch Main Campus
Presentation Lab reopened on 5 May 2025
View all
Subscribe to RSS

Back to Publishing Portfolio

Produktionsnetzwerk, Automobilindustrie, Presswerk, Kapazitätsengpass, Optimierung, Maschinenbelegungsplanung, Reihenfolgeplanung, Losgrößenplanung, Logistik
Daniel Marian Opritescu

Risikominimale Überbrückung von Kapazitätsengpässen im Presswerksverbund der Automobilindustrie

Ausgezeichnet mit dem Manfred-Hirschvogel-Preis (2019)
Editor: Lehrstuhl für Umformtechnik und Gießereiwesen (utg)
Details
Editorial Program: TUM.UP-THESES
Subject: Maschinenwesen
Language: Deutsch
ISSN (print): 2364-6942
ISSN (electronic): 2569-4928
ISBN: 9783958840201
DOI: 10.14459/2018md1438196
Publication date: July 2019
1. Auflage
Description: 139 pages
Format: DIN A5
Price (print): 29,00 €
Volltext
Order print copy: Lehmanns, Hugendubel
About this book

Die Auswirkungen einzelner Maschinenausfälle und Anlagenstörungen im Presswerksverbund der Automobilindustrie sind aufgrund der hochgradigen Vernetzung und der ausgeprägten Abhängigkeiten in den Wertschöpfungsstrukturen der automobilen Fertigung schwer abzuschätzen und bergen somit erhebliche finanzielle Risiken. Die Einbindung sämtlicher verfügbarer Netzwerkressourcen zur Überbrückung von Kapazitätsengpässen ist daher zwingend geboten.
Um die in einem Störfall hochkomplexen Herausforderungen bei der Anpassung der Produktionsprogramme auf Verbundebene zu bewältigen, wird in dieser Arbeit ein rechnergestützter Ansatz für die logistikintegrierte Feinsteuerung in verteilten Netzwerken vorgestellt. Ein kostenbasiertes Optimierungsmodell bildet die kurzfristige Maschinenbelegungs- und Losgrößenplanung im Presswerksverbund unter Berücksichtigung der erforderlichen physischen Distributionsprozesse ab. Das System befördert eine verbundweite Transparenz, wodurch eine prognostische Überprüfung laufender Programme und eine Absicherung bestehender Strategien ermöglicht wird.

  • Contact
  • Picture Credits
  • Accessibility
  • Data Privacy
  • Legal Notice