• Skip to navigation (Press Enter).
  • Skip to main content (Press Enter).
...
[X]
A – Z

Languages

  • Deutsch
  • English
University Library
Technical University Munich TUM logo
Menü
  • Home
  • Get in Contact
    • First Level Hotline
    • Contact Persons
    • Opening Hours
    • Branch Libraries
    • Accessibility
    • News
  • Searching & Finding
    • OPAC
    • Databases
    • E-Journals
    • E-Books
    • Standards
    • Theses
    • mediaTUM
    • Recommend a Purchase
    • Shelfmarks & Classification
    • Apps & Tools
      • eAccess
      • Shibboleth
      • Link Resolver SFX
      • Further Apps & Tools
  • Borrowing & Ordering
    • Library Card
    • Library Account
    • Ordering & Reserving
    • Check-out & Borrowing
    • Renewing & Returning
    • Document Delivery & Interlibrary Loan
      • Interlibrary Loan
      • dokumenTUM
      • Digitisation on Demand
      • TIB Document Delivery
      • subito
  • Studying & Researching
    • Research Data
      • TUM DataTagger
      • TUM Workbench
    • Library Tours
    • Courses & E-Learning
      • Calendar
      • Courses & Consultations
      • Powerday
      • E-Tutorials
    • Textbook Collections
    • Course Reserves
    • Study Areas & Facilities
      • Occupancy Indicator
      • Study Desks
      • Group Rooms
      • Study Carrels
      • Webinar Carrels
      • Presentation Lab
      • Computers & Internet
      • Lockers
      • Scanning
  • Publishing & Citing
    • Open Access
      • Open Access Strategy
      • Agreements with Publishers
      • Publication Fund
      • Self-Archiving
      • Predatory Journals & Conferences
    • TUM.University Press
      • Publishing Portfolio
      • Book Publishing
      • Doctoral Thesis Publishing
      • Journal Publishing
    • Publishing
      • B.A. & M.A. Theses
      • Doctoral Theses
      • Habilitation Theses
    • University Bibliography
    • Reference Management
      • Citavi
      • EndNote
      • Zotero
    • Citing
    • Bibliometrics
  • About the Library
    • Organisation
      • Organigram
      • Library Staff
    • Library Profile
      • Mission Statement
      • Quality Management
      • Cooperations & Memberships
      • Annual Reports
      • News
    • Regulations & Fees
      • Prices & Fees
      • Library Rules
      • House Rules
      • Library Regulations
      • Legal Framework
      • Acquisition Guidelines
      • Awarded Contracts
    • Staff Training
      • Library Vocational Training
    • Library Events
    • Careers
      • What we offer
      • Staff Vacancies
  • Home
  • Get in Contact
  • Searching & Finding
  • Borrowing & Ordering
  • Studying & Researching
  • Publishing & Citing
  • About the Library

University Library

First Level Hotline
Phone +49 89 189 659 220
information@ub.tum.de

Contact

TUM.University Press
tumuniversitypress@tum.de
Team
chat loading...
eAccess
OPAC
Courses
Opening Hours
Branch Libraries
Study Desk Reservation
Ask us

News

09. May 2025
Service Disruption: Ordering via Interlibrary Loan Temporarily Restricted
07. May 2025 – Branch Main Campus
Presentation Lab reopened on 5 May 2025
06. May 2025 – Branch Mathematics & Informatics
Branch Library Mathematics & Informatics to close early on 15.5.2025
View all
Subscribe to RSS

Back to Publishing Portfolio

TUM.University Press Cover
Matthias Gottlieb

Wirksamkeit von informationellen Triggern

untersucht anhand von Energieverbrauchsfeedbacksystemen in Automobilen
Details
Editorial Program: TUM.UP-THESES
Subject: Informatik
Language: Deutsch
ISBN: 9783958840515
Publication date: September 2020
1. Auflage
Description: 266 pages
Format: DIN A5
Price (print): 35,00 €
Order print copy: Hugendubel, Lehmanns
About this book

Informationelle Trigger geben als Informationssysteme Feedback an den Nutzer. Im Kontext des Automobils können sie als Energieverbrauchsfeedbacksystem geeignet den Verbrauch reduzieren.

Allerdings zeigen die Ergebnisse dieser Arbeit überraschend keine signifikanten Differenzen im Energieverbrauch zwischen den Feedbacksystemen: visuell, visuell-haptisch und haptisch. Außerdem ist in zwei gegensätzlichen Fahrszenarien zu beobachten, dass Menschen, welche motiviert sind energieeffizient zu fahren, relativ gesehen energieeffizienter fahren als nicht-motivierte Menschen. Zusätzlich untermauern die Erkenntnisse, dass das Fahrszenario selbst einen stärkeren Einfluss auf das menschliche Handeln hat als das Feedbacksystem. Des Weiteren belegt die Auswertung, dass je höher die Anzahl an gefahrenen Kilometern, umso geringer ist die Nutzung von Energieverbrauchsfeedbacksystemen.
 

  • Contact
  • Picture Credits
  • Accessibility
  • Data Privacy
  • Legal Notice